مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18951 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

قرآن در مورد اصل«آگاهي» و «تربيت انساني» چه ميفرمايد؟
چنين مي‎فرمايد

«هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْاُمّييّنَ رَسُولاًمِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ» جمعه/2 [او ‹خداوند› كسي است كه در ميان جمعيّت درس نخوانده، رسولي از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها ميخواند و آنها را تزكيه ميكند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت ميآموزد هرچند پيش از آن در گمراهي آشكاري بودند!]

در اين جا هدف بعثت را، نجات بشريّت از «ضلال مبين»،از طريق تلاوت آيات الهي و تزكيه و تعليم كتاب و حكمت (انواع علوم) شمرده، و پيامبر(ص) موظّف شده است جهتگيري برنامههاي خود را بر اساس وصول به اين دو هدف بزرگ «تعليم»و «تربيت» تنظيم كند.

جالب اين كه در آيات قرآن گاه «تعليم» بر«تربيت» مقدّم داشته شده و گاه «تربيت» بر «تعليم» اشاره به اين كه اين هر دو در يكديگر تأثير متقابل دارند؛ يعني، پارهاي از مراحل، آگاهي سرچشمة پرورشهاي اخلاقي است، همانگونه كه آمادگيهاي اخلاقي نيز سرچشمة حركت به سوي آگاهي و شناخت صحيح و بدون پرده و حجاب است.

و لذا خداوند قرآن را ماية هدايت پرهيزكاران ميشمرد (ذلِك الْكِتابُ لارَيْبَ فيهِ هُدًي لِلْمُتَّقينَ). بقره/2




مدريريت و فرماندهي در اسلام

حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.